«Σημασία έχει να μη σε κυριεύσει η σιωπή» – Συνέντευξη με τη Χριστίνα Βεριβάκη για την παράσταση «Νεραντζάκι με αγκάθια» του Γιώργου Βαγιωνή

«Η θεατρική παράσταση, Νεραντζάκι με Αγκάθια, είναι ένα έντονο βίωμα και προσκαλούμε όλο τον κόσμο να το συναισθανθεί μαζί μας…»

σελίδα01

Εισιτήρια για την παράσταση ΕΔΩ

«Εξύμνηση στον άνθρωπο…»

Μιλήστε μας για το νέο θεατρικό έργο, Νερατζάκι με Αγκάθια του Γιώργου Βαγιωνή. Τι να περιμένει ο κόσμος που θα έρθει να το παρακολουθήσει;

Το βιβλίο του Γιώργου Βαγιωνή, θεωρώ πως είναι ένας πολύτιμος θησαυρός, καθότι μέσω της λογοτεχνίας, ο συγγραφέας επιχειρεί να μιλήσει για θέματα που δυστυχώς παραμένουν κλειδωμένα στο συρτάρι. Η γυναικεία κακοποίηση είτε ψυχική, είτε συναισθηματική, η καταπιεστική σχέση γονέα – παιδιού, η παιδική εκμετάλλευση σε θέματα εργασίας, η παιδεραστία, η ψυχική υγεία και πολλά παραπάνω, που αφορούν την γυναίκα, πρωταγωνιστούν στο βιβλίο. Ωστόσο, στο συγκεκριμένο πόνημα επιχειρείται και κάτι σχετικά νέο, για τα ελληνικά γράμματα. Μέσω της λογοτεχνίας και μιας επίπλαστης φαντασιακής ιστορίας, τον λόγο τον παίρνει και ο άνδρας. Διαβάζοντας και ερευνώντας μαθαίνουμε, για τον συναισθηματικό κόσμο του άνδρα, ανακαλύπτουμε ψυχικές πτυχές, όπου η κοινή συνείδηση ενδεχομένως ν’ αγνοεί και το σημαντικότερο όλων, μέσα από τον Κώστα, που είναι ο βασικός ανδρικός ήρωας του βιβλίου, έχουμε έναν καταγγελτικό λόγο. Βρίσκει τη δύναμη να εκφράσει όσα επιθυμεί, όσα δεν θέλει, όσα προσδοκά, για τον εαυτό του και με έμμεσο τρόπο, για όλο τον κόσμο. Τολμά να καταγγείλει τις δικές του κακοποιήσεις και να ζητήσει δικαίωση γι’ αυτές. Ουσιαστικά, το συγκεκριμένο βιβλίο, που είναι ο βασικός άξονας της θεατρικής πράξης, είναι μια εξύμνηση στον άνθρωπο. Μέσω των ηρώων που πάσχουν ο θεατής θα έχει την δυνατότητα, να κατανοήσει περισσότερο την ανθρώπινη φύση και ορμή, δίχως να την διαχωρίσει σε θηλυκή ή αρσενική, να συγχωρήσει και να προτείνει ο ίδιος λύσεις, για τον άνθρωπο που εκτίθεται στον πόνο, στην χαρά, στην δυστυχία ή στην καταστροφή, από την πρώτη στιγμή της γέννησής του.

Η θεματολογία του έργου έχει έντονες αναφορές σε συμβάντα και κοινωνικά φαινόμενα της τρέχουσας επικαιρότητας. Το θεατρικό έργο δίνει απαντήσεις, προτείνει κάποιες λύσεις;

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, πράγματι, ο συγγραφέας καταπιάνεται με μείζονα κοινωνικά θέματα, που δυστυχώς έχουν συνάφεια με την επικαιρότητα. Τι να πρωτοσχολιάσει κανείς, για το έτος του 2022, που ήταν τουλάχιστον αποκαλυπτικό. Ξυπνούσες το πρωί και δεν ήξερες τι σε περιμένει. Σωρεία καταγγελιών για φορείς, κοινωνικές δομές, λογής σκάνδαλα, εξατομικευμένες περιπτώσεις που ήταν τουλάχιστον τραγικές. Θεωρώ πως το κοινωνικό ον που λέγεται άνθρωπος, διανύει τη δυσκολότερη υπαρξιακή του κρίση και αυτό το θέμα είναι άξιο προσοχής, μελέτης και βοήθειας. Ευτυχώς, παρατηρείται έντονη δραστηριότητα αλληλεγγύης, αποδοχής και βοήθειας, με θεατρικές παραστάσεις ίδιου θέματος, ομιλίες, συγκεντρώσεις, δωρεές, συγγράμματα, ποιήματα και τραγούδια που έχουν ως βαθύτερο σκοπό την ενεργοποίηση και την αφύπνιση. Παρατηρώ πως όλα τα παραπάνω, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, αποδίδουν τα μέγιστα στον κατάλληλο χρόνο. Σημασία έχει να μη σε κυριεύσει η σιωπή. Οι καλλιτέχνες έχουν το βαρύ χρέος ν’ αναφέρονται στα παραπάνω, καθότι, και αυτοί είναι με έναν τρόπο θεραπευτές ψυχών! Έτσι και εμείς. Θα προσπαθήσουμε να δώσουμε, με τιμιότητα και αλήθεια το δικό μας μήνυμα, που στον κάθε άνθρωπο μεταφράζεται και πραγματώνεται διαφορετικά.

Σημασία έχει να μιλάς, για όλα τα παραπάνω, με τον οποιοδήποτε τρόπο. Εξάλλου, πάντα, έτσι γίνεται, εκεί που νιώθεις ότι κάτι βαλτώνει, πάντα θα βρίσκονται δέσμες αγάπης, που θα φωτίσουν και θα καθαρίσουν, το βδέλυγμα που προσπαθεί να ντύσει τον άνθρωπο. Ο άνθρωπος γεννήθηκε για να είναι υγιής, αγαπημένος και φροντισμένος, να διατηρεί την αισιοδοξία και να τολμά, παρά τα δεινά που τον βρίσκουν και τον κατατρέχουν. Αυτό θεωρώ ότι είναι το δικό μας μήνυμα μέσω της θεατρικής μας πράξης.

Ποιον ήρωα υποδύεστε και αναφέρετε δυο λόγια γι’ αυτόν. Υπάρχουν στιγμές που νιώθετε ταύτιση;

Έχοντας κάνει την θεατρική μεταφορά, την εμψύχωση και τη σκηνοθεσία του θεατρικού έργου, νιώθω ότι φέρω λίγη ψυχή, από όλους τους ήρωες του έργου. Υπάρχουν στιγμές, που ο εαυτός μου ήρθε σε απόλυτη ευθυγράμμιση με το κορίτσι, με το αγόρι και μ’ όλους τους άλλους ήρωες. Πολλές φορές συγκινήθηκα, δάκρυσα, θύμωσα, βίωσα έντονα συναισθήματα στην προσπάθεια της δικαιολόγησης των ηρώων και των προσωπικών μου ζητημάτων. Θεωρώ πως είναι μοιραία η συνάντηση του εαυτού με τα παραπάνω ζητήματα και ο δρόμος της εσωτερικής αναζήτησης παραμένει ιδιαίτερα γοητευτικός, αν και δύσκολος. Εντούτοις, ο δικός μου ρόλος είναι περισσότερο βοηθητικός, αν θες ενισχυτικός. Δεν θα πω περισσότερα για την ταυτότητα του ρόλου μου, καθότι, θέλω ν’ αποκωδικοποιηθεί, όπως ορίζει η αισθητική του θεατή. Ωστόσο, ναι, υπήρξαν πολλές στιγμές του ήρωα μου, που τις πιστεύω, παρόλο που με οδήγησαν σε αδιέξοδα, αλλά και σε λυτρωτικές λύσεις.

«Το θέατρο είναι μια πράξη επαναστατική…»

Η θεατρική ενασχόληση με τέτοια θέματα, κατά πόσο επιδρούν θετικά ή αρνητικά στον ηθοποιό; Υπήρξαν στιγμές, που νιώσατε να λύνονται θέματα που προβλημάτιζαν την δική σας καθημερινότητα;

Κατά την γνώμη μου, το θέατρο είναι μια πράξη επαναστατική. Γίνεται ο καθρέπτης, όσων αγνοούμε και πολλές φορές, σχεδόν προκλητικά, μας χτυπάει την πόρτα, σε στιγμές που δεν θέλουμε να ξεβολευτούμε. Οπότε το θέατρο είναι μια ενασχόληση, που λειτουργεί ως σωτήρια λέμβος, για εκείνον που «πνίγεται» δίχως να το ξέρει. Κάπως έτσι λειτούργησε και στην παρούσα φάση, με τη θεατρική παράσταση, «Νεραντζάκι με αγκάθια». Με τη δημιουργική διαδικασία και την έρευνα, απαντήθηκαν πολλά ερωτήματα, που παιδεύουν το νου καθώς και τον κοινωνικό περίγυρο. Η ευχή μου είναι να δώσουμε με σαφήνεια, όσα ανακαλύψαμε!

Μοιραστείτε μαζί μας την προσωπική σας εμπειρία και τις εντυπώσεις, αναφορικά με το δημιουργικό πλαίσιο της θεατρικής παράστασης. Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε; Είναι εύκολο να προσπαθεί ένα σύνολο ατόμων να προσπαθεί να αποδώσει υποκριτικά θέματα, που αφορούν την ψυχική υγεία;

Αν υπήρχαν δυσκολίες; Αμέτρητες, όπως συμβαίνει κάθε φορά. Τούτη την φορά η δυσκολία είναι το ίδιο το θέμα της θεατρικής παράστασης. Πώς να ακουμπήσει κανείς ζητήματα ψυχικής υγείας, κακοποίησης και βίας; Όλα τα παραπάνω απαιτούν προσοχή, λεπτό χειρισμό εμποτισμένο με βαθιά ενσυναίσθηση, παρόλα αυτά, η πορεία της δημιουργικής διαδικασίας ήταν ευχάριστη, διότι οι συντελεστές της ομάδας είναι χαρισματικοί, φωτεινοί και δοτικοί άνθρωποι.

Για το τέλος, τι άλλο θα θέλατε να προσθέσετε, για την θεατρική παράσταση, «Νεραντζάκι με Αγκάθια»;

Για το τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Χρήστο Τσαντή, που μου δώρισε το βιβλίο του Γιώργου Βαγιώνη, καθώς και το ότι με παρακίνησε, για την θεατρική του τέλεση. Με αυτό το δώρο, ζυμώθηκε καλύτερα η γνώση του εαυτού και γεννήθηκαν πολλά έντονα συναισθήματα, που θα τα θυμάμαι με αγάπη. Επίσης, θέλω να δώσω ιδιαίτερες ευχαριστίες, στους φίλους Φωτεινή και Νίκο, που θεωρώ ότι είναι οι καταλληλότεροι άνθρωποι, για την υπόκριση των συγκεκριμένων ηρώων, καθότι χαρακτηρίζονται για τις ευαισθησίες τους, την λεπτότητα της προσωπικότητας τους, καθώς και για την ευγένεια τους. Επίσης ήταν πολύ σημαντική η συμβολή του Ηλία Βλαμάκη για την επεξεργασία της μουσικής, της Σταυρούλας Μαυροματάκη για θέματα σκηνικών, του Γιάννη Κρομμυδάκη για την δημιουργία του τρέιλερ της θεατρικής παράστασης, καθώς και τον Γιώργο Βαγιωνή, για την αμέριστη συμπαράσταση και την εμπιστοσύνη που δείχνει στην προσπάθεια μας. Το ευχαριστώ, για τους φίλους που βοηθούν είναι η ελάχιστη ένδειξη ευγνωμοσύνης που φέρουμε στην καρδιά μας, διότι δίνουν απλόχερα, χρώμα, έμπνευση, ιδέες και το σπουδαιότερο όλων, ενθάρρυνση. Η θεατρική παράσταση, Νεραντζάκι με Αγκάθια, είναι ένα έντονο βίωμα και προσκαλούμε όλο τον κόσμο να το συναισθανθεί μαζί μας.

Τον Ιανουάριο, στις 28, 29, 30 και τον Φεβρουάριο στις 3, 4, 5 στις 9 και μισή το βράδυ, στο θέατρο Βλησίδη στο Κουμ Καπί, θα ανέβει για πρώτη φορά, το ομώνυμο έργο του Γιώργου Βαγιωνή, Νερατζάκι με αγκάθια.

Τη μεταφορά για το θέατρο, όπως και τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει η Χριστίνα Βεριβάκη, την παραγωγή οι Εκδόσεις Ραδάμανθυς και πρωταγωνιστούν, η Φωτεινή Καπνισάκη και ο Νίκος Δεσποτάκης. Συμμετέχει η Χριστίνα Βεριβάκη.

Οδυσσέας Ομηράκης

Εισιτήρια για την παράσταση ΕΔΩ

νεραντζάκι με αγκάθια

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s