Ο Κώστας Μπενιουδάκης διαβάζει αποσπάσματα από το βιβλίο του Β. Αρσένιεφ «Ντερσού Ουζαλά» (video)

Το Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής και Αυτογνωσίας των Εκδόσεων Ραδάμανθυς παρουσίασε τη Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2021, στον πολυχώρο Ραδάμανθυς, το βιβλίο-ντοκουμέντο του Βλαντιμίρ Αρσένιεβ «Ντερσού Ουζαλά». Για το βιβλίο* μίλησε ο Χρήστος Τσαντής, συγγραφέας-σύμβουλος ψυχικής υγείας. Διάβασε αποσπάσματα ο ηθοποιός Κώστας Μπενιουδάκης, και προβλήθηκε η ομώνυμη πολυβραβευμένη ταινία του σπουδαίου σκηνοθέτη Ακίρα Κουροσάβα.

Ο Βλαντιμίρ Αρσένιεβ γεννήθηκε στις 10/9/1872. Κατά τη δεκαετία 1900-1910 ανέλαβε, ως αξιωματικός του Ρωσικού στρατού, την έρευνα και χαρτογράφηση μιας τεράστιας σε έκταση παρθένας περιοχής της Ρωσικής Άπω Ανατολής. Στη διάρκεια αυτής της αποστολής θα γνωρίσει έναν ιθαγενή κυνηγό, τον Ντερσού Ουζαλά, με τον οποίο θα δεθεί με βαθιά φιλία.  Ο Ντερσού έχει ζήσει ολόκληρη τη ζωή του στη τάιγκα και μυεί τον Αρσένιεβ στα μυστικά της. Παράλληλα και «προφητικά», ο Ντερσού του μεταδίδει την αγωνία και την ανησυχία του για την εισβολή του «πολιτισμού» σε αυτές τις παρθένες περιοχές, με τα τραγικά επακόλουθα για τους ιθαγενείς και το φυσικό περιβάλλον. Ο Αρσένιεβ χτυπά από τότε τις καμπάνες προειδοποιώντας για την επερχόμενη περιβαλλοντική καταστροφή. Ο Ντερσού του δείχνει έμπρακτα πώς όλα στη φύση συνδέονται.

Το βιβλίο εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1921-1923 αλλά είχε υποστεί τις συνέπειες της σοβιετικής λογοκρισίας, με στόχο αναφορές σε θρησκευτικά και κοινωνικοπολιτικά θέματα. ο ίδιος ο συγγραφέας και τα μέλη της οικογένειάς του είχαν διωχθεί από το σοβιετικό καθεστώς. Παρόλα αυτά, οι δύο φίλοι έγιναν θρύλος στην περιοχή όπου έγινε η συνάντησή τους, και οι κάτοικοι έδωσαν τα ονόματα του Ντερσού και του Αρσένιεβ σε ορόσημα της περιοχής, σε βουνά και ποταμούς. 

Ο Ακίρα Κουροσάβα, σκηνοθετεί με αξεπέραστη μαεστρία, και μας μεταφέρει την εμπειρία του αληθινού ημερολογίου που κρατούσε ο Ρώσος αξιωματικός, καθώς το φιλμ γυρίστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου σε εξωτερικούς χώρους στην ρωσική Άπω Ανατολή. Η ταινία απέσπασε το βραβείο Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας το 1976, το Χρυσό Βραβείο και το Βραβείο FIPRESCI στο 9ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας, και μια σειρά από άλλα βραβεία. Έκοψε 20,4 εκατομμύρια εισιτήρια στη Σοβιετική Ένωση και εισέπραξε 1,2 εκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ και τον Καναδά.

*Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Στοχαστής», μετάφραση: Νίκος Χαραλαμπίδης

ΝΤΕΡΣΟΥ ΟΥΖΑΛΑ

ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΡΑΔΑΜΑΝΘΥΣ

Λ. Κακάρογλου – Χρόνος Διάφανος – 40 χρόνια κινηματογράφος

Ένα συλλεκτικό διαμάντι για τους φίλους του κινηματογράφου και όχι μόνο, καταθέτει ο Λεωνίδας Κακάρογλου. Μπορεί η συστηματική ενασχόλησή του με τη διοργάνωση προβολών και εκδηλώσεων να αρχίζει στα 1979, όλα ξεκίνησαν όμως το καλοκαίρι του 1966 στο Σινέ «Άπτερα«. Από εκεί κι έπειτα παρακολουθούμε μια διαδρομή ζωής, συνυφασμένη με τους χώρους των προβολών, τους ανθρώπους που πλαισίωναν τις συλλογικότητες, τις ίδιες τις εικόνες που άφησαν ανεξίτηλο μέσα στην ψυχή μας το σημάδι τους. Για τα Χανιά ιδιαίτερα, το βιβλίο αυτό αποτελεί και μία ζωντανή καταγραφή της κινηματογραφικής ιστορίας της πόλης, από την πλευρά του ανθρώπου που διοργάνωσε αμέτρητες πολιτιστικές εκδηλώσεις και έφερε κοντά μας μεγάλες προσωπικότητες της τέχνης. 

Στις σελίδες του βιβλίου παρελαύνουν:

-οι συναντήσεις με τους: Θόδωρο ΑγγελόπουλοΕμίρ ΚουστουρίτσαΣαββίνα ΓιαννάτουΙρίνα ΒαλεντίνοβαΧρήστο Βακαλόπουλο, Μπομπ Ράφελσον, Θοδωρή Παπαδουλάκη, Νίκο ΛυγγούρηΜπομπ Ράφελσον

-Προσεγγίσεις στο έργο σκηνοθετών που οι ταινίες τους φιλοξενήθηκαν στο πλαίσιο των προβολών: Τζων ΧιούστονΆλφρεντ ΧίτσκοκΦίλιπ ΜάρλοουΚώστα Γαβρά, Άλαν Ρούντολφ, και μαζί τους περισσότερες από 40 ταινίες,,,

-ο Δημοτικός Κινηματογράφος «Κήπος», με τις ζωντανές παρουσίες του Παντελή Βούλγαρη, του Μάνου Χατζιδάκι, οι αντιπαραθέσεις με τους επικριτές του, και άλλα πολλά,

-ο Γιώργος Χειμωνάς,

-η «υπόθεση Ταρκόφσκι» στα Χανιά,

-το φρούριο Φιρκά που μετατράπηκε σε αίθουσα προβολών

-ο Παζολίνι στα Χανιά και ο Γιώργος Χρονάς,

-Τα ΟΛΥΜΠΙΑ και οι προβολές στο Βενιζέλειο Ωδείο, με τη… γνωστή σόμπα,

Ο Λεωνίδας Κακάρογλου κρατά για το τέλος δύο κινηματογραφικά σενάρια-εκπλήξεις, ενώ τις σελίδες «κλείνει» ο Ηλίας Κανέλλης, ο οποίος μας χαιρετά προσωρινά με μία «Βότκα Κόκα-Κόλα». 

Διαβάστε περισσότερα: https://ekdoseis-radamanthys.webnode.gr/products/leonidas-kakarogloy-chronos-diafanos-40-chronia-kinimatografos/

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s