Κινηματογράφος

Αφιέρωμα στον σύγχρονο ρουμανικό κινηματογράφο

4 Μήνες, 3 Βδομάδες και 2 Μέρες

Ο πολιτιστικός σύλλογος «ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ» στα πλαίσια του κινηματογραφικού αφιερώματος «Εδώ είναι Βαλκάνια» που διοργανώνει φέτος στα Χανιά, την Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2019 στην αίθουσα εκδηλώσεων του Πνευματικού Κέντρου Χανίων θα προβάλει την πολυβραβευμένη ταινία «4 Μήνες, 3 Βδομάδες και 2 Μέρες» (4 luni, 3 săptămâni și 2 zile / 4 Months, 3 Weeks and 2 Days), σε σκηνοθεσία και σενάριο του Κριστιάν Μουντζίου (Cristian Mungiu) παραγωγής 2007.

Ώρα προβολής: 8.00μ.μ.

κινηματογράφος

«4 Μήνες, 3 Βδομάδες και 2 Μέρες», του Κριστιάν Μουντζίου

Υπόθεση: Βρισκόμαστε στη Ρουμανία την εποχή του Τσαουσέσκου. Η Οτίλια και η Γκαμπίτα είναι φοιτήτριες και φίλες. Όταν προκύπτει στην Γκαμπίτα ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη, πανικοβάλλεται, καθώς οι εκτρώσεις απαγορεύονται από το καθεστώς. Έτσι, η Γκαμπίτα ζητά τη βοήθεια της Οτίλια. Για να κάνει την έκτρωση, απευθύνονται στον κ. Μπέμπε, που τις κάνει παράνομα, και κλείνουν οι τρεις τους ραντεβού σε ένα ξενοδοχείο. Οι κοπέλες λένε στον Μπέμπε πως η Γκαμπίτα είναι τριών μηνών, κάτι που στη συνέχεια, ανακαλύπτει πως δεν είναι αλήθεια. Για τον λόγο αυτό, τους ζητά περισσότερα χρήματα, αλλά αυτές δεν τα διαθέτουν…

Είδος Δραματική

Σκηνοθεσία Κριστιάν Μουντζίου

Σενάριο Κριστιάν Μουντζίου

Φωτογραφία Όλεγκ Μούτου

Πρωταγωνιστούν Αναμαρία Μαρίνκα (Anamaria Marinca), Λάουρα Βασιλίου (Laura Vasiliu), Βλαντ Ιβάνοφ (Vlad Ivanov). Παίζουν επίσης οι Adi Cărăuleanu, Luminița Gheorghiu, Mădălina Ghițescu, Alexandru Potocean.

Διάρκεια 113′

Έτος παραγωγής 2007

Προέλευση Ρουμανία

Διακρίσεις Η ταινία κέρδισε πολλά βραβεία, μεταξύ αυτών ο Χρυσός Φοίνικας και το βραβείο FIPRESCI στο φεστιβάλ των Καννών και το βραβείο καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας στα Βραβεία Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.

Λίγες πληροφορίες για την ταινία 

Η ταινία «4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Ημέρες» είναι μια δραματική ρουμανική ταινία τέχνης με στοιχεία θρίλερ. Η υπόθεση της εκτυλίσσεται στη Ρουμανία τα τελευταία χρόνια της εποχής του Νικολάε Τσαουσέσκου (Nicolae Ceauşescu). Αφηγείται την ιστορία δύο σπουδαστριών, συγκάτοικων σε ένα πανεπιστημιακό κοιτώνα, οι οποίες προσπαθούν να κάνουν παράνομη έκτρωση. Το σενάριο εμπνευσμένο από ένα ανέκδοτο από την εποχή του Νικολάε Τσαουσέσκου στη Ρουμανία και το γενικό κοινωνικό ιστορικό πλαίσιο, απεικονίζει την πίστη των δύο νεαρών γυναικών στη φιλία τους και τις δυσκολίες με τις οποίες έρχονται αντιμέτωπες.

Ο Μουντζίου και ο κινηματογραφιστής Όλεγκ Μούτου κινηματογράφησαν την υπόθεση στο Βουκουρέστι και σε άλλες Ρουμανικές τοποθεσίες το 2006. Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του στις Κάννες, η ταινία έκανε ντεμπούτο στη Ρουμανία την 1η Ιουνίου 2007 στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Τρανσυλβανίας (Transilvania International Film Festival). Παρουσιάστηκε επίσημα στους κριτικούς κινηματογράφου που επισήμαναν τον μινιμαλισμό της ταινίας και το εκρηκτικό της θέμα.

Η ταινία κέρδισε τρία βραβεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών του 2007, συμπεριλαμβανομένου του Palme d’Or. Συνέχισε να κερδίζει πολυάριθμες διακρίσεις, όπως το Best Film στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου και τα Εθνικά Βραβεία Gopo της Ρουμανίας. Η ταινία αποτέλεσε αντικείμενο διαμάχης γύρω από τη ζήτημα της λογοκρισίας, της συζήτησης για την άμβλωση, όπως επίσης και για τον αποκλεισμό της από τα 80α Βραβεία Όσκαρ. Το 2016, ωστόσο, αξιολογήθηκε από το BBC ως ένα από τα 100 μεγαλύτερα φιλμ του 21ου αιώνα.

Η υπόθεση πιο αναλυτικά:

Το 1987, δυο σπουδάστριες πανεπιστημίου σε μια ανώνυμη ρουμανική πόλη, η Οτίλια (Otilia Mihartescu) και η Γκαμπίτα (Gabriela «Găbiţa» Dragut), είναι συγκάτοικοι σε κοιτώνα. Όταν η Găbiţa μένει έγκυος, οι δύο νεαρές γυναίκες οργανώνουν συνάντηση με τον γυναικολόγο κ. Μπέμπε (Bebe) σε ξενοδοχείο, όπου πρόκειται αυτός να πραγματοποιήσει την παράνομη έκτρωση.

Στον πανεπιστημιακό κοιτώνα, η Γκαμπίτα και η Οτίλια παίρνουν τις αποφάσεις τους εξετάζοντας και πάλι τα θέματα που έπρεπε ν’ αντιμετωπίσουν εκείνη την ημέρα. Καθώς η Γκαμπίτα κάθεται και περιμένε με νευρικότητα, η Οτίλια αλλάζει ρούχα και αγοράζει σαπούνια και τσιγάρα από το κατάστημα του κοιτώνα. Στη συνέχεια, παίρνει λεωφορείο για να επισκεφτεί τον φίλο της Adi, από τον οποίο δανείζεται χρήματα. Ο Άντι (Adi) ζητά από την Οτίλια να επισκεφτεί την οικογένειά του εκείνη τη νύχτα, καθώς είναι τα γενέθλια της μητέρας του. Η Οτίλια αρχικά αρνείται, υποχωρεί όμως στη συνέχεια βλέποντας αναστατωμένο τον Άντι.

Η Οτίλια κατευθύνεται στο ξενοδοχείο «Unirea», όπου η Γκαμπίτα έχει κλείσει ένα δωμάτιο, ωστόσο ενημερώνεται από έναν εχθρικό ρεσεψιονίστ ότι δεν υπάρχει κράτηση στο όνομα της Γκαμπίτα. Κατά συνέπεια, η Οτίλια επισκέπτεται ένα άλλο ξενοδοχείο, το «Tineretului», και μετά από πολλή επαιτεία και παζαρεύοντας την τιμή, καταφέρνει τελικά να κλείσει ένα δωμάτιο πληρώνοντας το ακριβά. Ύστερα επικοινωνεί στο τηλέφωνο με την Γκαμπίτα και πηγαίνει η ίδια στο ραντεβού για να συναντηθεί με τον κ. Μπέμπε, παρότι ο τελευταίος είχε ζητήσει από την Γκαμπίτα να τον συναντήσει η ίδια προσωπικά. Ο κ. Μπέμπε θυμώνει πληροφορούμενος η Γκαμπίτα δε βρίσκεται στο ξενοδοχείο που είχε αυτός προγραμματίσει να κάνει την παράνομη έκτρωση.

Στο ξενοδοχείο «Tineretului», ο κ. Μπέμπε ανακαλύπτει ότι ο ισχυρισμός της Γκαμπίτα ότι η εγκυμοσύνη της ήταν στο δεύτερο ή τρίτο μήνα ήταν ένα ψέμα και ότι ήταν τουλάχιστον τέσσερις μήνες έγκυος. Αυτό περιπλέκει τη διαδικασία και προσθέτει επίσης τον κίνδυνο να κατηγορηθεί ο κ. Μπέμπε για φόνο (του εμβρύου), αν γινόταν αντιληπτός και συλλαμβανόταν από τις αρχές. Ενώ οι δύο γυναίκες ήταν βέβαιες ότι δεν θα πληρώσουν περισσότερα από 3.000 δολάρια για την έκτρωση, γίνεται σιγά-σιγά σαφές ότι ο κ. Μπέμπε πως ο μόνος τρόπος για να μην πληρώσουν τα επιπλέον χρήματα που απαιτεί ο κ. Μπέμπε για την έκτρωση είναι να κάνουν σεξ μαζί του. Απελπισμένη και απογοητευμένη η Οτίλια έχει σεξουαλική επαφή με τον ότι ο κ. Μπέμπε, έτσι ώστε να μη σηκωθεί ξαφνικά και φύγει, εγκαταλείποντας την Găbiţa. Έπειτα απ’ αυτό ο κ. Μπέμπε εκτελεί την έκτρωση εισάγοντας έναν ανιχνευτή και ένα άγνωστο υγρό στη μήτρα της Γκαμπίτα και αφήνει στην Οτίλια οδηγίες σχετικά με τον τρόπο απόρριψης του εμβρύου όταν αυτό βγει από τη μήτρα της φίλης της. Η Οτίλια εκνευρίζεται από τα ψέματα της Γκαμπίτα, αλλά συνεχίζει να την βοηθά και να τη φροντίζει.

Η Οτιλία αφήνει τη Γκαμπίτα στο ξενοδοχείο «Tineretului» για να παρευρεθεί στο πάρτι γενεθλίων της μητέρας του Άντι. Είναι ακόμα ταραγμένη, αλλά μένει και έχει δείπνο με τους φίλους της μητέρας του Άντι, οι οποίοι είναι κυρίως γιατροί. Συζητούν για ασήμαντα πράγματα, ενώ η Οτίλια και ο Άντι παραμένουν σιωπηλοί. Όταν η Οτίλια δέχεται ένα τσιγάρο μπροστά στους γονείς του Άντι, ένας από τους καλεσμένους αρχίζει να μιλά για τις χαμένες αξίες και την έλλειψη σεβασμού για τους πρεσβύτερους. Τότε ο Άντι και η Οτίλια αποσύρονται στο δωμάτιό του, όπου τον πληροφορεί για την έκτρωση της Γκαμπίτα. Αρχίζουν να συζητούν τι θα συνέβαινε αν ήταν η Οτίλια έγκυος, καθώς ο Άντι αντιτίθεται στην άμβλωση. Μετά από τον τσακωμο τους, η Οτίλια καλεί τηλεφωνικά τη Γκαμπίτα από το σπίτι του Άντι. Η Γκαμπίτα όμως δεν απαντά, οπότε η Οτίλια αποφασίζει να επιστρέψει στο ξενοδοχείο.

Όταν η Οτίλια επιστρέφει και πάλι στο δωμάτιο του ξενοδοχείου, η Γκαμπίτα βρίσκεται στο κρεβάτι πληροφορώντας την Οτίλια ότι το έμβρυο έχει απορριφθεί από το σώμα της και βρίσκεται στο μπάνιο. Η Οτίλια περιτυλίγει το έμβρυο με μερικές πετσέτες και το βάζει σε μια τσάντα, ενώ η Γκαμπίτα τη ζητά να το θάψει. Η Οτίλια περπατά έξω, τελικά ανεβαίνει στην ταράτσα ενός πολυώροφου κτιρίου, όπως είχε προτείνει ο κ. Μπέμπε, και ρίχνει την τσάντα από μεγάλο ύψος μέσα σε έναν σκουπιδοτενεκέ. Έπειτα επιστρέφει στο ξενοδοχείο «Tineretului» και βρίσκει τη Γκαμπίτα να κάθεται στο εστιατόριο. Η Οτίλια κάθεται κι αυτή και λέει στη Γκαμπίτα ότι θέλει ποτέ να μη μιλήσουν ξανά γι’ αυτό το επεισόδιο. Η ταινία ολοκληρώνεται με την Οτίλια να κοιτάζει με βλέμμα κενό τη Γκαμπίτα.

Συνδιοργάνωση Περιφέρεια Κρήτης ΠΕ Χανίων – Πνευματικό Κέντρο

Οι φίλοι των γραμμάτων

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s