Μετάβαση στο περιεχόμενο

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ «ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ» – ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΡΑΔΑΜΑΝΘΥΣ – 2020

ΘΕΑΤΡΟ

Η εκτίμηση και τα κριτήρια της Κριτικής Επιτροπής για τα θεατρικά έργα που κατατέθηκαν στον Λογοτεχνικό Διαγωνισμό, που διοργανώθηκε από τις Εκδόσεις Ραδάμανθυς και ήταν αφιερωμένος στον Νίκο Καζαντζάκη και το τεράστιο έργο του που είναι σημαντικό μέρος της συγγραφικής εργασίας και παραγωγής στα κρίσιμα χρόνια της Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας.

Τα μέλη της Επιτροπής η Μαιριλή Κορφιάτη, φιλόλογος με μακρόχρονη ενασχόληση στο θέατρο κυρίως στην εκπαίδευση αλλά και σε συνεργασία με Πολιτιστικούς Συλλόγους, η Χριστίνα Βεριβάκη, σκηνοθέτις και ηθοποιός παράλληλα με τη συγγραφή ποιημάτων και δοκιμίων και η Άννα Χαχοπούλου, εκπαιδευτικός με σπουδές  στην ψυχολογία και στο θέατρο, κατόπιν ενδελεχούς μελέτης των κειμένων που εστάλησαν στον Διαγωνισμό και μετά από επίμονη ανταλλαγή απόψεων και εκτιμήσεων, συχνά από διαφορετικές θέσεις και προσδοκίες, κατέληξαν μέσα από διαφανείς διαδικασίες στις κάτωθι διακρίσεις:

1ο Βραβείο

Η Καρέκλα – ΣΟΦΙΑ ΝΙΚΟΛΙΔΑΚΗ, Χανιά

Στην πρώτη θέση είναι «Η Καρέκλα», της Σοφίας Νικολιδάκη, για την πρωτότυπη παρουσίαση με ευρηματικό τρόπο του θέματος της εξουσιο-μανίας και εξάρτησης που ταλανίζει την πολιτική ζωή της χώρας μας από τη γέννηση σχεδόν του ελληνικού κράτους με όλες τις αρνητικές παρενέργειες στις κοινωνικές σχέσεις και την πολιτισμική εξέλιξη αυτού του τόπου. Το έργο αναφέρεται στις «Καρέκλες» του Ιονέσκο. Τέλος, τα παιδιά που είναι το μέλλον και η ελπίδα παίζουν ρόλο κλειδί σ’ αυτήν την ευχάριστη πολιτική και επίκαιρη σάτιρα.

2ο Βραβείο

 Άντα – ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΙΟΥΝΗΣ, Ζεφύρι

Τη δεύτερη θέση παίρνει η «Άντα», του Θανάση Λιούνη, ένα κωμικοτραγικό θεατρικό ερωτικό ειδύλλιο, έμμετρο, σε άψογους 15σύλλαβους, με δυναμικό ρυθμό και ρίμα, γεμάτο σοφά νοήματα και προπάντων ανατροπές ως το τέλος. Με πρότυπο τα αριστουργήματα της Κρητικής Αναγέννησης, «Ερωτόκριτο», «Ερωφίλη», όπου το μίσος και η κακία υπονομεύουν την αγάπη και τον έρωτα, κλασικό μοτίβο μιας διαλεκτικής αντίθεσης και πάλης με φόντο την απληστία και τη βία, που όμως αφήνει πίκρα και απώλειες και στις δύο αντιμαχόμενες πλευρές.   

3ο Βραβείο

Δέκα Δευτερόλεπτα – ΓΙΟΥΛΗ ΑΠΟΚΑΤΑΝΙΔΟΥ, ΔΕΠΟΣ, Καβάλα

Στη τρίτη θέση είναι τα «Δέκα Δευτερόλεπτα», της Γιούλης Αποκατανίδου, ένα συγκλονιστικό μοντέρνο δράμα με πρωταγωνιστές τους νεολαίους μέσα στην καρδιά της ολιστικής κρίσης που ταλανίζει την Ελλάδα τα τελευταία 10 χρόνια της χρεοκοπίας, με τις καταστροφικές παρενέργειες όχι μόνο στην οικονομική διεργασία αλλά και στην κοινωνική σύνθεση και λειτουργία, ενώ διαβρώνει όλο το φάσμα της συλλογικής ζωής. Η συγγραφέας υιοθετεί την αργκό γλώσσα επικοινωνίας μεταξύ των πρωταγωνιστών ζωντανεύοντας τις σκηνές του έργου που βήμα-βήμα οδηγούν σ’ ένα καταστροφικό αδιέξοδο.

 

Έπαινος

 Σπαράγγια – ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΕΧΕΛΙΔΗΣ, Πτολεμαΐδα

Έπαινο παίρνει το έργο «Σπαράγγια» του Ιωάννης Τσεχελίδη, μια ενδιαφέρουσα αλληγορία με ανατροπές που παραπέμπει στο Συμβολισμό της Λογοτεχνίας με Ζώα, στους «Όρνιθες» του Αριστοφάνη ψάχνοντας την Ουτοπία, στους μύθους του Αισώπου με τα αθώα κοράκια σύμβολο μιας επικίνδυνης αφέλειας – θύματα των παμπόνηρων αλεπούδων που προτιμούν το ξένο βιός από τον κόπο της προσωπικής δουλειάς, σε ανάλογους μεσαιωνικούς μύθους και παραμύθια από το Βυζάντιο, την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο.

 

ΑΛΛΑ ΔΙΑΚΡΙΘΕΝΤΑ ΕΡΓΑ

Αξίζει να αναφερθούμε και σε άλλα έργα που τράβηξαν την προσοχή μας με το ανατρεπτικό τους χιούμορ, την εκτονωτική ψυχαγωγική διάθεση, τη μαύρη κωμωδία με την καυστική σάτιρα των απάνθρωπων όψεων, παθογόνων και νοσηρών καταστάσεων που βιώνονται μέσα στην καρδιά του κοινωνικού ιστού και στο περιθώριο του, όπου πλήθος προβλήματα σωρεύονται χωρίς λύση πιέζοντας και σπρώχνοντας σε αιματηρές συγκρούσεις και εκρήξεις   μέχρι εξουθένωσης.

Τα έργα αυτά είναι (αλφαβητική σειρά τίτλων):

Γλέντα Κόσμε – ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΚΑΒΙΑΣ, Αγρίνιο

Δείπνο Αποκαλύψεων – ΒΙΒΗ ΒΑΛΑΤΣΟΥ, Λούρος, Πρέβεζα

Διόρθωση – ΒΙΚΕΝΤΙΟΣ ΜΗΛΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ, Χανιά

Επιστροφή στο χωριό – ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΑΥΡΟΥ, Θεσπρωτικό

Εσπεράντζα – ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ, Κυψέλη, Αθήνα

Μόνο μου μόνο μη με βρει – ΣΤΑΘΗΣ ΚΙΚΙΩΝΗΣ, Κομπότι, Άρτα

Όλα είναι ένα ψέμα – ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΩΣΤΗΣ, Βόλος

Υγεία πάνω απ’ όλα – ΖΑΦΕΙΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, Χανιά

Τέρμα ως εδώ – ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΤΑΥΡΟΥ, Άρτα

Το Ψαροκόκκαλο – ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ, Ναύπλιο

Ευχαριστούμε όλους για τη συμμετοχή σ’ αυτήν τη δοκιμασία και ευχόμαστε να συνεχίσουν τη δημιουργική τους προσπάθεια, εμπλουτίζοντας με το έργο τους το σύγχρονο νεοελληνικό μας πολιτισμό. 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: