Κινηματογράφος

Αφιέρωμα στον σύγχρονο ρουμανικό κινηματογράφο

Μία ακόμα σημαντική πρωτοβουλία από τον πολιτιστικό σύλλογο

«Οι Φίλοι των Γραμμάτων και των Τεχνών»

Στο πλαίσιο του εξαιρετικού κινηματογραφικού αφιερώματος «Εδώ είναι Βαλκάνια» που διοργανώνει στα Χανιά

Δεύτερος κύκλος ταινιών

Σύγχρονος Ρουμανικός Κινηματογράφος 

Η πρώτη ταινία που θα προβληθεί την Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2019 στην αίθουσα εκδηλώσεων του Πνευματικού Κέντρου Χανίων είναι η «Οικογενειακή υπόθεση» (2013) (Pozitia copilului / Child’s pose), του Κάλιν Πέτερ Νέτζερ (Călin Peter Netzer)

Ώρα προβολής: 8.00μ.μ.

«Οικογενειακή υπόθεση» (2013), του Κάλιν Πέτερ Νέτζερ

Είδος: Δράμα

Σκηνοθεσία: Κάλιν Πέτερ Νέτζερ

Σενάριο: Ράζβαν Ραντουλέσκου, Κάλιν Πέτερ Νέτζερ

Φωτογραφία: Αντρέι Μπουτίκα

Μοντάζ: Ντάνα Μπουνέσκου

Παίζουν: Λουμινίτα Γκεοργκίου, Μπόγκνταν Ντουμιτράσε, Νατάσα Ράαμπ, Ιλίνκα Γκόια, Φλορίν Ζαμφιρέσκου, Βλαντ Ιβάνοφ

Διάρκεια: 112′

Έτος παραγωγής 2013

Διακρίσεις: Χρυσή Άρκτος Καλύτερης Ταινίας & Βραβείο FIPRESCI στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου 2013

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Συνδιοργάνωση:

Περιφέρεια Κρήτης-Περιφερειακή Ενότητα Χανίων

Πνευματικό Κέντρο Χανίων (Ανδρέα Παπανδρέου 70, Χανιά)

οι φίλοι των γραμμάτων

Υπόθεση: Η 60χρονη Κορνήλια, μια μοδάτη αρχιτέκτονας, μέλος της υψηλής κοινωνίας του Βουκουρεστίου και σύζυγος γιατρού, παρακολουθεί τον 34χρονο γιο της Μπάρμπου να προσπαθεί με όλο του το είναι να απογαλακτιστεί. Έχει μετακομίσει, απέκτησε το δικό του αυτοκίνητο, έχει μια κοπέλα που δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες της και το πιο ανησυχητικό απ’ όλα, αποφεύγει τη μητέρα του. Ένα κρύο απόγευμα του Μάρτη, ο Μπάρμπου σκίζει τους δρόμους με 50 χιλιόμετρα την ώρα πάνω από το όριο ταχύτητας, χτυπώντας εντέλει ένα 14χρονο αγόρι. Το παιδί σκοτώνεται ακαριαία. Μια ποινή ανάμεσα σε τρία με δεκαπέντε χρόνια είναι μπροστά για τον Μπάρμπου. Η Κορνήλια ενστικτωδώς θα χρησιμοποιήσει όλες τις ικανότητες, τις γνωριμίες και τα χρήματά της για να τον σώσει από την καταδίκη του. Περιμένει να γίνει ξανά το εξαρτημένο παιδί που ήταν. Δεδομένης της κατάστασής του, δεν είναι δύσκολο να γίνει, αλλά υπάρχει μια πολύ λεπτή γραμμή που χωρίζει τη μητρική αγάπη από την ιδιοτελή χειραγώγηση. Θα μπορέσει να τον αφήσει να ξεδιπλωθεί από την εμβρυική του στάση

Σημείωμα σκηνοθέτη (Κάλιν Πέτερ Νέτζερ)

«Η “Οικογενειακή υπόθεση” είναι μία ταινία, για τη παθολογική σχέση μητέρας-γιου, για τη στάση του παιδιού απέναντι στους γονείς και το αντίστροφο, για γονείς που χάνουν τα παιδιά τους με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Μία ταινία εξαρτημένη από την κάμερα, που προσπαθεί να μεταδώσει ανθρώπινες καταστάσεις, συναισθήματα, συγκρούσεις, σπαρακτικά ξεσπάσματα, σχεδόν με την αυθεντικότητα ενός ντοκιμαντέρ. Οι χαρακτήρες αναλύονται, με σκοπό ο θεατής να κατανοήσει ή και να νιώσει συμπάθεια για τη φοβισμένη αυτή οικογένεια».

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ & ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΕΣ

Λουμίνια ΓΚΕΟΡΓΚΙΟΥ: Η Λουμίνια Γκεόργκιου μετράει τριάντα χρόνια κινηματογραφικής καριέρας, με τους πιο αξιοσημείωτους ρόλους της στα Morometii (1988) και Code Inconnu (2000). Για την εξαιρετική ερμηνεία της στο The Death of Mr. Lazarescu, τιμήθηκε με τα βραβεία Καλύτερης Ηθοποιού από το Φεστιβάλ του Ναμούρ και της Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου του Λος Άντζελες το 2007. Έλαβε ένα βραβείο GOPO (τα Βραβεία της Ρουμανικής Ακαδημίας), για το ρόλο της στο Francesca (2009). Η συνεργασία της με τον Πίτερ Νέτζερ, ξεκίνησε το 2003, στο ντεμπούτο του: Maria.

Pozitia Copilului – Οικογενειακή Υπόθεση (2013) Dupa Dealuri – Πίσω από τους Λόφους (2012) Aurora – Αουρόρα (2010) Nunta Muta – Σιωπηλός Γάμος (2008) 4 Luni, 3 Saptamani si 2 Zile – 4 Μήνες, 3 Εβδομάδες & 2 Μέρες (2007) A Fost Sau n-a Fost? – Ηταν ή Δεν Ηταν; (2006) Moartea Domnului Lazarescu – Η Οδύσσεια του Κυρίου Λαζαρέσκου (2005) Marfa si Banii – Γερή Μπάζα (2001) Code Inconnu – Αγνωστος Κώδικας (2000)

Μπόγκνταν ΝΤΟΥΜΙΤΡΑΣ: Ο Μπόγκνταν Ντούμιτρας γεννήθηκε στο Βουκουρέστι, και κυνήγησε την υποκριτική του καριέρα ως έφηβος ακόμα. Αποφοίτησε από την Εθνική Σχολή Θεάτρου και Κινηματογράφου το 1999, και το 2000 έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο θεατρικό σανίδι. Παρ’ όλο που έγινε ευρύτερα γνωστός για το ρόλο του στην αμερικανική σειρά In Treatment, την αναγνώριση του εξασφάλισαν οι πρώτες μεγάλου μήκους ταινίες που συμμετείχε. Ο ρόλος του The Portrait of the Fighter του χάρισε Βραβείο GOPO (τα Βραβεία της Ρουμανικής Ακαδημίας), ενώ αυτός στο Best Intentions το Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο.

Cand se Lasa Seara Peste Bucuresti sau Metabolism – ΟτανΒραδιάζειστοΒουκουρέστι ή Μεταβολισμός (2013) Pozitia Copilului – Οικογενειακή Υπόθεση (2013) Din Dragoste cu Cele mai Bune Intentii – Με τις Καλύτερες Προθέσεις (2011) Loverboy – Ο Αγαπητικός (2011) Moartea Domnului Lazarescu – Η Οδύσσεια του Κυρίου Λαζαρέσκου (2005)

Κάλιν Πίτερ Νέτζερ: Ο Κάλιν Πίτερ Νέτζερ γεννήθηκε στη Ρουμανία το 1975. Το 1983, μετανάστευσε στη Γερμανία με τους γονείς του. Από το 1994 έως και το 1999, φοίτησε στην Εθνική Σχολή Θεάτρου και Κινηματογράφου στο Βουκουρέστι, στο Τμήμα Σκηνοθεσίας, απ’ όπου και απέκτησε το δίπλωμα του. Το ντεμπούτο του στον κινηματογράφο, έγινε με το Maria, στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο το 2003, όπου και απέσπασε το Μέγα Βραβείο της Επιτροπής και Αργυρές Λεοπαρδάλεις για τους πρωταγωνιστές. Η επόμενη ταινία του, Μετάλλιο Τιμής (Medal of Honor) (2009), προβλήθηκε σε περισσότερα από 30 διεθνή φεστιβάλ και απέσπασε το Χρυσό Αλέξανδρο και άλλα τέσσερα βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 2009.PozitiaCopilului – Οικογενειακή Υπόθεση (2013) Medaliade Onoare – Μετάλλιο Τιμής (2009). Η ταινία τιμήθηκε με Χρυσή Άρκτο Καλύτερης Ταινίας & Βραβείο FIPRESCI στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου 2013.

Κριτικές για την ταινία

Ρουμανική αποκάλυψη!

O μακροσκελής πρόλογος κατά τη διάρκεια ενός δείπνου μάς ανοίγει χωρίς περιστροφές την πόρτα στον κόσμο αυτής της σπουδαίας (το ξεκαθαρίζω από την αρχή) ταινίας που με ολοζώντανα χρώματα μας παρουσιάζει τι σημαίνει να είναι κανείς νεόπλουτος στη σύγχρονη Ρουμανία.

O μακροσκελής πρόλογος κατά τη διάρκεια ενός δείπνου μάς ανοίγει χωρίς περιστροφές την πόρτα στον κόσμο αυτής της σπουδαίας (το ξεκαθαρίζω από την αρχή) ταινίας που με ολοζώντανα χρώματα μας παρουσιάζει τι σημαίνει να είναι κανείς νεόπλουτος στη σύγχρονη Ρουμανία.

Δεν θα περάσει πολύς χρόνος και ένα τροχαίο δυστύχημα θα σημάνει την ουσιαστική αρχή της ιστορίας που άφησε τον υπογράφοντα καθηλωμένο στο κάθισμά του μετά την πρώτη προβολή της στο τελευταίο Φεστιβάλ Βερολίνου, απ’ όπου έφυγε έχοντας δικαιότατα κερδίσει τη Χρυσή Άρκτο.

Ο υπαίτιος του τροχαίου, ο οδηγός του αυτοκινήτου, είναι ένα καλ(κ)ομαθημένο πλουσιόπαιδο της μεγαλοαστικής τάξης του Βουκουρεστίου. Ωστόσο δεν θα είναι αυτός το πρόσωπο στο οποίο θα εστιάσει η ταινία. Θα είναι η μάνα του που από τη στιγμή που μαθαίνει τι έγινε αναλαμβάνει δράση και τότε ποιος είδε τον Θεό και δεν τον φοβήθηκε!

Θράσος, τουπέ, αλαζονεία, κροκοδείλια δάκρυα, βαμμένο ξανθό μαλλί και χρυσαφικά. Άνθρωποι με άφθονο χρήμα και διασυνδέσεις αποδεικνύονται

παντελώς αδιάφοροι για την απώλεια της ανθρώπινης ζωής. Στοιχεία που συγκεντρώνονται στο πρόσωπο αυτής της γυναίκας που πολύ απλά δεν θα σταματήσει πουθενά, την ώρα που η ταινία ζωγραφίζει τις απίστευτες αντιθέσεις των πλουσίων του Βουκουρεστίου και των φτωχών της επαρχίας. Τις ίδιες αντιθέσεις που ξέρουμε ότι υπάρχουν, πάντα υπήρχαν και πάντα θα υπάρχουν σε κάθε κράτος του κόσμου.

Αεικίνητη στην αρχή αλλά όσο περνά η ώρα όλο και πιο ήρεμη η κάμερα του Κάλιν Πέτερ Νέτζερ καταγράφει κάθε στιγμή των δραστηριοτήτων αυτής της διαβολεμένης γυναίκας που δεν έχει σκοπό να σταματήσει πουθενά αν δεν γίνει πρώτα το δικό της (οι σκηνές στο αστυνομικό τμήμα όπου θα επιχειρήσει να επιβληθεί και να αλλάξει τις καταθέσεις έχουν μια κωμική νότα μέσα στην όλη τραγικότητα του θέματος). Συγχρόνως η ευαίσθητη και τόσο ανθρώπινη αυτή ταινία αναζητεί την τρύπα της κάθαρσης και της εξιλέωσης. Και τη βρίσκει.

Δεν είναι τυχαίο που η «Οικογενειακή υπόθεση» αποτέλεσε επίσης την επίσημη πρόταση της χώρας της στα προσεχή Όσκαρ. Είναι άμεση, ειλικρινής και διαχρονική, «αγκαλιάζει» θερμά το θέμα της και κινείται από μια δύναμη εσωτερική, η οποία πηγάζει από μια καθηλωτική ηθοποιό, τη Λουμίνιτα Γκεοργκίου που υποδύεται τη μητέρα. Η σταδιακή μεταμόρφωσή της από τέρας σε άνθρωπο με άφησε σύξυλο στο κάθισμά μου, ενώ στο σύνολό της η «Οικογενειακή υπόθεση» ανήκει στις ταινίες που μπορούν να σε στοιχειώσουν, κυριολεκτικά, για πάντα.

Γιάννης Ζουμπουλάκης,

ΤΟ ΒΗΜΑ (έντυπη έκδοση), 20 Οκτωβρίου 2013

erlinale 2013: «Child’s Pose». Το ρουμάνικο σινεμά ξαναχτυπά

(με θύματα)

Αυτό που καθορίζει τη ζωή ενός άντρα, μας λέει η ταινία του Κάλιν Πέτερ Νέτζερ, είναι το χρήμα και… η μητέρα του, τουλάχιστον αν ζει στη Ρουμανία. Ή στην Ελλάδα, άλλωστε.

Ο Μπάρμπου είναι 34 χρόνων. Αυτό δεν τον κάνει λιγότερο μωρό στα μάτια της υπερπροστατευτικής μητέρας του, της Κορνίλια που οι φίλοι αποκαλούν «Κοντρόλια», επειδή προσπαθεί να φέρει τα πράγματα εκεί ακριβώς όπου τα θέλει και συνήθως τα καταφέρνει.

Όταν ο Μπάρμπου, τρέχοντας με το αυτοκίνητό του, θα σκοτώσει ένα μικρό παιδί που περνά το δρόμο, η Κορνέλια θα προσπαθήσει να κάνει κι αυτό το κακό όνειρο να περάσει. Με σύζυγο ιατρό, με όλες τις σωστές διασυνδέσεις και ένα μάτσο χρήματα στην τσάντα, πιστεύει ότι μπορεί να λαδώσει όποιον χρειάζεται για να εξαφανιστούν οι κατηγορίες εναντίον του Μπάρμπου. Ταυτόχρονα, η ικανότητά της να λύσει το πρόβλημα του Μπάρμπου, ενισχύει τη δύναμή της πάνω του, μια κτητικότητα που φτάνει σε σημείο παθολογικό. Μέχρι τη στιγμή που η Κορνίλια θα αναγκαστεί να έρθει αντιμέτωπη με τη μητέρα του μικρού παιδιού που σκοτώθηκε, με μια φτωχή οικογένεια που ζει την αληθινή τραγωδία και η στάση της θ’ αλλάξει.

Πιστός στο χαρακτηριστικό ύφος του νέου ρουμανικού σινεμά, ο Κάλιν Πέτερ Νέτζερ (βραβευμένος το 2003 στο Λοκάρνο για το «Maria» και το 2009 στη Θεσσαλονίκη για το «Medal of Honor»), χτίζει με απλότητα και ακρίβεια ένα δράμα γεμάτο ένταση, χωρίς ξεσπάσματα, χωρίς σκηνές

εντυπωσιασμού. Κρατώντας συνέχεια την κάμερα στο χέρι, κολλημένη στα πρόσωπα των ηρώων, στα χέρια που ανταλλάσσουν χάδια ή χρήματα, στα πόδια που φεύγουν γρήγορα από τα μέρη της ενοχής, φτιάχνει μια ταινία συγκινητική και σκληρή, όσο τα περιστατικά που περιγράφει.

Η κατεύθυνση που παίρνει η ταινία στην αρχή είναι και η πιο ενδιαφέρουσα, μια ταξική ματιά στο πώς οι προνομιούχοι μπορούν να καθορίσουν ακόμα και την καταγραφή του θανάτου, τη δικαίωση ή την καταστροφή μιας ζωής. Το εύρος της διαφθοράς, αλλά και η μονομανία της μάνας με το γιο της, είναι στοιχεία που μπορεί να ξενίσουν το βορειοευρωπαϊκό κοινό, αλλά στο ελληνικό θα χτυπήσουν καμπανάκια οικειότητας.

Λήδα Γαλανού στο flix.gr

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s